Monday, April 12, 2010

Buang Anak

Kempen kami prihatin yang dijalankan oleh akhbar tempatan sangat baik. Semoga kesedaran dalam diri masyarakat akan bertambah. Masalah buang anak masih menjadi topik utama dalam kehidupan kita kebelakangan ini. Hampir setiap bulan pasti ada berita anak dibuang. Terbaru seorang anak dibuang didalam tong sampah di hulu selangor. Sedih dan pilu bila melihat berita tersebut.

Mungkin bila kita guna istilah buang anak lebih menyedarkan masyarakat berbanding buang bayi. Istilah anak itu sendiri akan membawa satu perasaan yang boleh menyentuh jiwa manusia.

Khutbah Jumaat pada 9.04.2010 juga turut berperanan menyedarkan akan dosa besar membuang anak. Namun kesinambungan dari khutbah Jumaat ini adakah sampai ke sasaran individu yang terlibat dengan kes buang anak ini.

Persoalannya satu khutbah Jumaat yang sangat baik isi kandungannya bagaimanakah boleh didengar dan difahami oleh semua golongan masyarakat. Sudah tentu kebanyakan orang lelaki yang bersembahyang Jumaat tidak akan menceritakan akan isi kandung khutbah yang didengarinya kepada kaum wanita. Kalau amalan menyampaikan semula isi kandungan khutbah Jumaat ini kepada kaum keluarga,sahabat handai dikalangan wanita insyaallah dakwah ini akan memberi kesan.

Bagaimana kaedah khutbah Jumaat dapat diakses oleh kaum wanita hendaklah difikirkan kerana kes buang anak ini sudah tentu melibatkan kaum wanita.

No comments:

Post a Comment